Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J74o25s56e32f 16H17e14j26n90a 2584260766226

Ještě poznámka k diskusi. Mám rád blogy u nichž zasvěcení lidé vkusně diskutují a někdy i nesouhlasně. Demokracie je opravdu diskuse!!

0/0
5.9.2017 16:29

D59a31n42a 29Š97u40m81o23v42á 1495619104369

Díky pane Hejno, mám stejný názor. Dokonce si myslím, že nesouhlas někdy bývá motorem pokroku. :-) Hezký slunný podvečer.:-)

0/0
5.9.2017 17:09

J20o89s57e48f 60H49e34j32n78a 2974730826286

R^R^R^ sympatické připomenutí.

0/0
5.9.2017 16:24
Foto

Z81u50z36a17n78a 54Z89a92j70í53c40o81v35á 4822134286420

R^Dano, klobouk dolů. Jako vždycky perfektní.

+1/0
4.9.2017 16:30

D75a93n32a 78Š96u23m67o52v97á 1755519894809

Díky Zuzanko, a co začátek školního roku - neplánuješ něco na toto téma? Už se těším na Tvé další povídání o novinkách u Zajíců. :-)

0/0
4.9.2017 16:34

E33v68a 46K79o57r40b85e34l70o16v19á 4432486462

Zrovna včera dávali na Artu letní koncert ze Schonbrunnu, nestihla jsem celý, ale jako přídavek dávala Vídeňská filharmonie Skočnou z Prodané nevěsty. Ta je v Německy mluvících zemích velmi populární, když se podíváte na Youtube, tak zjistíte, že ji inscenují častěji než u nás.

+1/0
4.9.2017 15:36

D27a66n35a 66Š30u13m46o32v78á 1595489834369

Bohužel jsem včera Vámi zmiňovaný koncert zmeškala. Skočná je klasika a ono mě moc nepřekvapuje, že se u sousedů hraje tak často. Němci mají cit pro hudbu a polky mají rádi. A nejen oni. Podívejte se, jak dobře se Louisina polka hodí, dokonce i k Fredu Astairovi: http://jdem.cz/deart3. Děkuji za postřeh - ten koncert z Vídně Vám závidím. Krásný den paní Korbelová. :-)

0/0
4.9.2017 16:33

E67v64a 79K78o48r12b89e29l70o44v54á 4342726412

Louisina polka je skvěle udělaná, tohle si vždycky pouštím, když mám špatnou náladu. Na Youtube se najdou zajímavé věci, třeba ukázky z inscenací Prodané nevěsty v podání amatérských souborů amerických univerzit. Prodanka mezi kaktusy někde v Texasu, to nemá chybu.

0/0
4.9.2017 20:01

D17a15n86a 22Š44u58m76o50v84á 1715199304859

Myslím, že YT je skvělý portál pro lidi, co milují hudbu. Jakékoliv žánry. Když nebyl dřív internet, nebylo myslitelné, aby se unikátní nahrávky třeba operních pěvců a pěvkyň dostaly k tolika lidem. Většinou vlastnily stařičké desky ještě na 78 otáček jen fajnšmekři a odborníci. YT je dnes představuje pro každého, kdo umí naslouchat. Např. ve své době slavná Adelina Patti - skvělý koloraturní soprán, který považoval G. Verdi za nejkrásnější, který slyšel. Její éra končila, když gramofony začínaly. Nebo Nellie Melba, Toti Dal Monte, Félia Litvinne a jiní a jiní. Já si tedy YT užívám nejvíc v unikátních nahrávkách a když se odmyslí šumy, krása hlasu je většinou stále znát. Vedle YT není špatné také Vevo, ale ti jsou výborní spíš na pop music a žánry mimo klasiku. Tu Prodanku si zkusím najít. Díky za tip.:-)

0/0
4.9.2017 21:03

S43l11a89v85o40m73í14r 28B68e89n37e70š 6412577260564

Pokud jde o Smetanova díla inspirovaná Shakespearem, tak je nutné připomenout ještě fragment opery Viola podle Snu noci svatojánské.

0/0
4.9.2017 14:42

D31a79n41a 57Š71u38m26o90v46á 1135349584279

Děkuji za dodatek pane Beneši, to jsem nevěděla. Vím, že Viola zůstala nedokončená, ale nikdy jsem neměla příležitost ji vidět. Zdravím a přeji hezký den.

0/0
4.9.2017 16:22

S78l18a69v27o26m55í28r 80B57e23n59e68š 6232487240594

Podle Shakespeara to je, takže po této stránce tady odkaz na Violu může zůstat, ale beru nazpátek jeden svůj omyl.

Je to podle Večera tříkrálového, nikoli podle Snu noci svatojánské.

Ověřil jsem si to na internetu a podivil jsem se svému omylu. Byl jsem přesvědčen, že je to podle Snu noci svatojánské.

Omluva za omyl.

0/0
4.9.2017 16:47

D51a13n11a 60Š92u63m91o76v72á 1245159834979

Díky díky - a nejen za sebe. Mám ráda přesnost a upřímnost. Krásný den pane Beneši. Vedete mně k tomu, že opráším své znalosti Večera tříkrálového. Ten jsem zas hodně dlouho neviděla já. :-)

0/0
4.9.2017 17:21

V49o37k48o54u11n 88V81l66a53d25i11m96i74r 8732658809888

Diky jistemu ministru skolstvi a osvety Zdenku Nejedlemu jsme se ucili ze Bedrich Smetana byl Genius, kteremu se nikdo nevyrovnal. Take jsem se o nem docetl, ze byl zkratka Wagnerian. V hudebni vychove jsme probirali i ostatni ceske skladatele, ale jen tak nejak povrchne.

A kdyz jsem se pak Dostal do sveta, divil jsem se, ze toho genialniho Bedricha Smetanu lidi moc neznaj.

Zato Antonina Dvoraka znal temer kazdy.

+2/0
4.9.2017 13:42

S57l88a12v40o94m10í33r 97B33e25n25e91š 6542117500434

Smetana byl génius a to, že je nedoceněný, na tom nic nemění.

+1/0
4.9.2017 14:42
Foto

R81a18d85k21a 23K22i58e42l92b96e87r98g62e27r89o35v94á 6823657250814

Jednoduše... oba jsou dobří...oba, ale každý jinak. Smetana je ryze český a pro svou niternost a opravdovost k jádru věci- geniální tedy opravdu - je do světa v přenosu tohoto českého pro svět méně pochopitelný. Dvořáka zajímala rychlost a změna světa, jednou nohou zůstával doma niterně též - a skvělel, ale měl dar ze světa čerpat a bral to jako obohacení a inspiraci pro svá zpracování. Zajímaly ho gospely, nové rytmy, a vlastně už moderní hudba, kterou začínala Amerika dýchat...

0/0
4.9.2017 19:19

D67a54n36a 25Š56u76m72o65v73á 1985239604639

Víte to asi bylo i dobou, je pravda, že Zdeněk Nejedlý se ve Smetanovi zhlédl a všude ho upřednostňoval. Většinou na úkor Dvořáka. V té době bylo výsledkem, abych tak řekla, rozdělení "fanoušků" obou skladatelů na Smetanovce a Dvořákovce. U poloviny národa tím vlastně prokázal Smetanovi medvědí službu. On nebyl světový v každém díle, ale u vybraných děl ano. U nás doma jsme byli spíš Dvořákovci, vyrostla jsem na jeho Rusalce a Slovanských tancích. A tak až teď doopravdy začínám objevovat Smetanova nejlepší díla. Jeho kvarteto Z mého života je opravdu na světové úrovni. Nedávno mě zarazila náhodná zmínka o jeho shakespearovské tvorbě. A tak jsem se prostě začala pídit. Napadlo mě, že možná nejsem sama, kdo tuhle část Smetany nezná. Děkuji pane Vokoune za ohlas. Máte pravdu, Dvořák má nezapomenutelná díla a svět ho právem uznává víc. Podle toho, jak nás ve škole učili o skladatelích, myslím, že toho dlužíme oběma autorům všichni stále ještě hodně. Co do úcty a respektu. Mrzí mě, že úroveň dnešní hudební výuky na ZŠ se zas až tak moc nezlepšila, jen - naštěstí - odpadly ty propagandistické nánosy v dělení obou. Moc zdravím. .

0/0
4.9.2017 16:21

E92v64a 79K69o74r45b40e68l47o96v22á 4342446152

A co je to vlastně ta světovost? O Wágnerovi řekne každý, že je světový a kolik lidí zná od něj něco jiného, než svatební pochod z Lohengrina?

0/0
4.9.2017 20:08

D35a89n95a 70Š45u35m61o24v63á 1595959664449

To je těžké. Mezi milovníky klasiky je Wagner určitě dobře znám a doceňován, pro laiky ale působily nepříznivě i jiné faktory. Problém, že si zrovna jeho dílo mírně řečeno přivlastnili nacisté, využili a zneužili jeho vlastenectví a protižidovský názor, které opravdu nemělo k nacionalismu daleko a tím mu naprosto zničili pověst. Bayreuth a jeho Wagnerovské festivaly, jistě velice kvalitně obsazované hudebně, byly dlouho synonymem ohňových pochodů a nacistické ideologie. Proto celá léta po válce se nad Wagnerem zavřely vody. Přitom jeho Bludný Holanďan - je to moje srdcová záležitost. Byla to první opera, kterou jsem ještě ve Smetanově divadle celou viděla a byla jsem okouzlená. Naši žasli - bylo mi 6 let (r. 1961) a oni předem počítali s tím, že se tak asi po prvním jednání půjde domů. Pro mne to bylo úplně první setkání s operou - nezapomenutelné. Navíc kulisou byla příď lodi, která vybíhala do třetiny hlediště a výšky 3 patrového domu - pro mne to byla úchvatná pohádka. O to všechno přicházeli všichni ti, kteří se nechali přesvědčit, že Wagner a nacismus jedno jest. V podobném prostředí není divu, že laici neznají nic jiného, než skladbu, kterou si vybírají svatebčané, často je ani moc nezajímá, od koho. Pojem světovost - to by možná zabralo knihu a ne jen jeden blog či diskusi k němu. Každý máme právo považovat za světové něco jiného. Je svoboda projevu i názorů. Myslím, že opravdu světovým lze nazvat výsledek tvorby jakéhokoliv uměleckého žánru, který vydrží zkoušku časem. Pokud ani po 100 letech není dílo zapomenuto a lidé se k němu rádi vracejí, pak světové je. :-)[>-]EU

0/0
4.9.2017 21:22



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.