Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ryzí Čech Smetana a světově respektovaný Angličan Shakespeare – není to protimluv?

4. 09. 2017 13:30:00
Co mohou mít ti dva vůbec společného? Každý jiná národnost, jiná doba, odlišné umělecké zaměření. A přesto se najde společný jmenovatel. Přinejmenším jeviště.
William ShakespeareWilliam Shakespeare (http://jdem.cz/dd73e4)

Určitě obdiv českého muzikanta ke hrám, které víc jak 400 let tvoří vrchol světového dramatu. A samozřejmě k autorovi her, Williamu Shakespearovi, u kterého to kdysi všechno začalo. A to je možná pro dost lidí překvapivé zjištění. Bedřich Smetana je vnímán především jako „náš“. Tvůrce polek, ryze českých oper a tanečků ve stylu české besedy. Světový rozměr lze v jeho tvorbě nalézt také, ale už se o něm méně mluví a o vazbě na Shakespearovo dílo už vůbec ne.

Bedřich SmetanaBedřich Smetana (http://jdem.cz/dd73d9)

Zkusila jsem se poohlédnout, kolik toho pro něj náš Bedřich Smetana zkomponoval. Pozorný posluchač ocení nejen skladatelovu volbu témat, ale světovost jeho talentu a v některých případech dokonce nadčasovost díla.

Richard III. (Sir Laurence Olivier)Richard III. (Sir Laurence Olivier) (http://jdem.cz/dd73h9)

Richard III. A-moll, (1857-1858) op. č. 11 – hrají BBC Philharmonic pod taktovkou Gianandrea Noseda. Velmi plasticky hudebník vyjadřuje výkyvy v chování Richarda III. vladaře, člověka, mrzáka na těle i na duši (zde Smetana nezapomněl ani na soucit), a intrikána s pokrouceným charakterem. Neodvažuji se napsat vraha, i když v době Bedřicha Smetany tak musel být jistě nahlížen. Dodnes znalci vedou vášnivé debaty o tom, zda Richard III. byl opravdu taková zrůda, jak je vylíčen v dramatu. V jeho prospěch mluví skutečnost, že o něm psali historii vítězové – tedy jeho nepřátelé. Myslím, že to už tehdy Smetana vnímal velmi citlivě. Rozporuplnost je ve skladbě vidět na každém kroku. Od druhé části po určitém zklidnění, které mapuje i to dobré, co v každém člověku je, až k finále, které spěje k tragickému konci, kde se oba autoři sjednotí.

Dramatikova posmrtná maska - http://jdem.cz/dd73p4Dramatikova posmrtná maska - http://jdem.cz/dd73p4 (http://jdem.cz/dd73p4)

Pochod ke slavnosti Shakespearově E-dur, (1864) op. č. 20 – v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu, pod taktovkou Vladimíra Válka. Toto je už jednoznačně optimistická, svižná a pozitivní skladba na oslavu velkého spisovatele a jeho díla. Hlavně závěr pochodu je pro Smetanu typický a končí břeskně.

Mackbeth – skica ke scéně Mackbeth a čarodějnice ze Shakespeara G-moll (1859) – na klavír hraje profesor František Maxián a to dokonale. Člověk by autora na první poslech možná netypoval správně. Naprosto se vyrovná velikánům typu Brahmse či Brucknera. Myslím, že zde Bedřich Smetana o dost předběhl svou dobu. Je to mistrovská ukázka komponisty i interpreta.

Následující dvě díla nejsou spojená s Williamem Shakespearem přímo, ale spíš prostřednictvím moří. Oceánů bez břehů, které mistrně dokreslují Shakespearova dramata, a které Smetana tak důvěrně znal, když ve švédském Göteborgu tesknil po domově.

Od Elsinoru ke GötteborguOd Elsinoru ke Götteborgu (http://jdem.cz/dd73u7)

Na břehu mořském – Vzpomínka Gis- moll, (Vid strandem. Minne af Sverge) koncertní etuda, (1861) op. č. 17 – sólo na klavír profesor Claudius Tanski. Brilantně zahráno. Zde skoro není vidět, jak obtížné je skladbu přednést tak, aby vyzněla lehce a snadně. Opět potvrzuje velikost Smetanova talentu.

Píseň na moři – pro mužský sbor (1876-1877) – v podání Českého filharmonického sboru Praha. Pokud skutečně jde o nahrávku z r. 2014, pak by mělo toto špičkové světové těleso, které zakládal v r. 1935 Jan Kühn, řídit Lukáš Vasilek. Autorem textu byl Smetanův přítel, básník, Vítězslav Hálek. Skladba působí trochu archaicky, ale sbor by na moři nepochybně přiměl nepřítele prchnout už jen přednesem písně. Kdo někdy ve sboru zpíval, ocení vyváženost, kultivovanost a kvalitu hlasů.

Lukáš Vasilek a Český filharmonický sbor PrahaLukáš Vasilek a Český filharmonický sbor Praha (http://jdem.cz/dd73m8)

Závěrem bych ráda připomenula, že stokrát opakované tvrzení, nemusí být ještě celá pravda. Ač každý velikán byl symbolem země, ze které pocházel, William Shakespeare byl nepochybně největší světový dramatik všech dob, a Bedřich Smetana, inspirován jeho dílem, byl se stejnou jistotou světový hudebník a skladatel, který se jeho dílu, tím svým, zcela vyrovnal. V ukázkách to zní bez jakýchkoliv pochybností.

Po bouřiPo bouři (http://jdem.cz/dd73t2)

Poznámka:

Skladby byly řazeny v časové posloupnosti tak, jak je Bedřich Smetana zkomponoval, podle tohoto zdroje.

Je po představení, přijďte příště...Je po představení, přijďte příště... (http://jdem.cz/dd9t72)

Obrázky v článku lze rozkliknout. Informace získány z veřejných zdrojů na internetu (viz URL adresy v odkazech).

Autor: Dana Šumová | pondělí 4.9.2017 13:30 | karma článku: 8.01 | přečteno: 245x

Další články blogera

Dana Šumová

Zima je prima

Šedivé mlhy nad lesem plynou jako duchové vlekouce se řadem, jeřáb ulétá v krajinu jinou - pusto a nevlídno ladem i sadem. (Karel Jaromír Erben – Záhořovo lože.). Veselý článek o smutné depce.

21.1.2018 v 1:14 | Karma článku: 7.99 | Přečteno: 129 | Diskuse

Dana Šumová

Variace na "J" - jako "J"

Nosné téma, pro bilancování jako stvořené. Tak třeba písmeno "J" jako Jeremiah, Joan anebo třeba Jiří:

31.12.2017 v 7:54 | Karma článku: 5.89 | Přečteno: 77 | Diskuse

Dana Šumová

Koledy odevšad

Za vločkou padá třpytná vločka a letíc tiše ptá se jí, kam spěchá, ať jen chvilku počká. A pak se sešly v závěji. Už do ticha, už ve stíny čas spřádá vás jak vteřiny, sněhové vločky! (Jaroslav Seifert)

30.11.2017 v 9:00 | Karma článku: 10.20 | Přečteno: 273 | Diskuse

Dana Šumová

Zuzana Růžičková už není...

odlétla do míst, kde se setkávají hudba. talent, píle a lidé s Bohem. Čeká na ní vzácná společnost – její milovaný manžel Viktor Kalabis, Johann Sebastian Bach, skvělé cembalo – a Bůh.

28.9.2017 v 9:00 | Karma článku: 15.98 | Přečteno: 258 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Jiri Borovy

Akta X - My Struggle III (S11E01) - 60 %

Už jsme si zvykli na nová Akta X. Prvních 9 řad se v televizi pořád opakuje a 10. byla uvedena před dvěma lety. Producenti se rozhodli pro další sérii, tentokrát desetidílnou.

23.1.2018 v 8:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 34 | Diskuse

Richard Mandelík

Co se také dočteme v solidním časopisu

Občas je téměř nemožné neozvat se, leč nutno přitom pamatovat a brát s úsměvem, že svět se neboří, řeky nevysychají a někteří v úřadu bohužel setrvají. Myslím, že se ničím neproviním, když zveřejním svůj dopis Týdeníku rozhlas.

23.1.2018 v 7:00 | Karma článku: 10.15 | Přečteno: 266 | Diskuse

Tomáš Hamšík

Čurající chlapeček/Manneken Pis

Nejen Brusel, ale i my ho máme. Vznikl ve stejném časovém období. Nutno podotknout, že je pěkně schovaný, ale nyní je příležitost si ho prohlédnout.

22.1.2018 v 19:42 | Karma článku: 6.09 | Přečteno: 264 | Diskuse

František Formánek

Druhé kolo v ringu prezidentské volby

Bojovat za mír je jako souložit za panenství. Vždy mějme na paměti, že pokud se necháme strhnout emocemi do temnoty tak ničeho nedosáhneme.

22.1.2018 v 14:09 | Karma článku: 10.66 | Přečteno: 470 | Diskuse

Jiri Borovy

Maigret a noc na křižovatce - 75 %

Jako v loni, tak i tento měsíc dali na Primě dalšího Maigreta. Třetí díl z anglické produkce nás přivádí na vesnickou křižovatku....

22.1.2018 v 11:10 | Karma článku: 11.64 | Přečteno: 489 | Diskuse
Počet článků 23 Celková karma 8.03 Průměrná čtenost 351

"Servírovat hudbu k jídlu je urážka nejen kuchaře, ale i hudebníka." - Gilbert Keith Chesterton

Seznam rubrik

více




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.