Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ryzí Čech Smetana a světově respektovaný Angličan Shakespeare – není to protimluv?

4. 09. 2017 13:30:00
Co mohou mít ti dva vůbec společného? Každý jiná národnost, jiná doba, odlišné umělecké zaměření. A přesto se najde společný jmenovatel. Přinejmenším jeviště.
William ShakespeareWilliam Shakespeare (http://jdem.cz/dd73e4)

Určitě obdiv českého muzikanta ke hrám, které víc jak 400 let tvoří vrchol světového dramatu. A samozřejmě k autorovi her, Williamu Shakespearovi, u kterého to kdysi všechno začalo. A to je možná pro dost lidí překvapivé zjištění. Bedřich Smetana je vnímán především jako „náš“. Tvůrce polek, ryze českých oper a tanečků ve stylu české besedy. Světový rozměr lze v jeho tvorbě nalézt také, ale už se o něm méně mluví a o vazbě na Shakespearovo dílo už vůbec ne.

Bedřich SmetanaBedřich Smetana (http://jdem.cz/dd73d9)

Zkusila jsem se poohlédnout, kolik toho pro něj náš Bedřich Smetana zkomponoval. Pozorný posluchač ocení nejen skladatelovu volbu témat, ale světovost jeho talentu a v některých případech dokonce nadčasovost díla.

Richard III. (Sir Laurence Olivier)Richard III. (Sir Laurence Olivier) (http://jdem.cz/dd73h9)

Richard III. A-moll, (1857-1858) op. č. 11 – hrají BBC Philharmonic pod taktovkou Gianandrea Noseda. Velmi plasticky hudebník vyjadřuje výkyvy v chování Richarda III. vladaře, člověka, mrzáka na těle i na duši (zde Smetana nezapomněl ani na soucit), a intrikána s pokrouceným charakterem. Neodvažuji se napsat vraha, i když v době Bedřicha Smetany tak musel být jistě nahlížen. Dodnes znalci vedou vášnivé debaty o tom, zda Richard III. byl opravdu taková zrůda, jak je vylíčen v dramatu. V jeho prospěch mluví skutečnost, že o něm psali historii vítězové – tedy jeho nepřátelé. Myslím, že to už tehdy Smetana vnímal velmi citlivě. Rozporuplnost je ve skladbě vidět na každém kroku. Od druhé části po určitém zklidnění, které mapuje i to dobré, co v každém člověku je, až k finále, které spěje k tragickému konci, kde se oba autoři sjednotí.

Dramatikova posmrtná maska - http://jdem.cz/dd73p4Dramatikova posmrtná maska - http://jdem.cz/dd73p4 (http://jdem.cz/dd73p4)

Pochod ke slavnosti Shakespearově E-dur, (1864) op. č. 20 – v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu, pod taktovkou Vladimíra Válka. Toto je už jednoznačně optimistická, svižná a pozitivní skladba na oslavu velkého spisovatele a jeho díla. Hlavně závěr pochodu je pro Smetanu typický a končí břeskně.

Mackbeth – skica ke scéně Mackbeth a čarodějnice ze Shakespeara G-moll (1859) – na klavír hraje profesor František Maxián a to dokonale. Člověk by autora na první poslech možná netypoval správně. Naprosto se vyrovná velikánům typu Brahmse či Brucknera. Myslím, že zde Bedřich Smetana o dost předběhl svou dobu. Je to mistrovská ukázka komponisty i interpreta.

Následující dvě díla nejsou spojená s Williamem Shakespearem přímo, ale spíš prostřednictvím moří. Oceánů bez břehů, které mistrně dokreslují Shakespearova dramata, a které Smetana tak důvěrně znal, když ve švédském Göteborgu tesknil po domově.

Od Elsinoru ke GötteborguOd Elsinoru ke Götteborgu (http://jdem.cz/dd73u7)

Na břehu mořském – Vzpomínka Gis- moll, (Vid strandem. Minne af Sverge) koncertní etuda, (1861) op. č. 17 – sólo na klavír profesor Claudius Tanski. Brilantně zahráno. Zde skoro není vidět, jak obtížné je skladbu přednést tak, aby vyzněla lehce a snadně. Opět potvrzuje velikost Smetanova talentu.

Píseň na moři – pro mužský sbor (1876-1877) – v podání Českého filharmonického sboru Praha. Pokud skutečně jde o nahrávku z r. 2014, pak by mělo toto špičkové světové těleso, které zakládal v r. 1935 Jan Kühn, řídit Lukáš Vasilek. Autorem textu byl Smetanův přítel, básník, Vítězslav Hálek. Skladba působí trochu archaicky, ale sbor by na moři nepochybně přiměl nepřítele prchnout už jen přednesem písně. Kdo někdy ve sboru zpíval, ocení vyváženost, kultivovanost a kvalitu hlasů.

Lukáš Vasilek a Český filharmonický sbor PrahaLukáš Vasilek a Český filharmonický sbor Praha (http://jdem.cz/dd73m8)

Závěrem bych ráda připomenula, že stokrát opakované tvrzení, nemusí být ještě celá pravda. Ač každý velikán byl symbolem země, ze které pocházel, William Shakespeare byl nepochybně největší světový dramatik všech dob, a Bedřich Smetana, inspirován jeho dílem, byl se stejnou jistotou světový hudebník a skladatel, který se jeho dílu, tím svým, zcela vyrovnal. V ukázkách to zní bez jakýchkoliv pochybností.

Po bouřiPo bouři (http://jdem.cz/dd73t2)

Poznámka:

Skladby byly řazeny v časové posloupnosti tak, jak je Bedřich Smetana zkomponoval, podle tohoto zdroje.

Je po představení, přijďte příště...Je po představení, přijďte příště... (http://jdem.cz/dd9t72)

Obrázky v článku lze rozkliknout. Informace získány z veřejných zdrojů na internetu (viz URL adresy v odkazech).

Autor: Dana Šumová | pondělí 4.9.2017 13:30 | karma článku: 8.01 | přečteno: 256x


Další články blogera

Dana Šumová

Blanka zve na hezkou chvilku s: Karlem Zichem

Říkali mu český Elvis a byly chvíle, kdy se mu přinejmenším vyrovnal. Nenápadný sympaťák, ale jakmile spustil, nešlo si ho nevšimnout. A hlavně přeslechnout.

9.7.2018 v 7:30 | Karma článku: 13.34 | Přečteno: 232 | Diskuse

Dana Šumová

Blanka zve na hezkou chvilku s: Michalem Tučným

Minule to byl Pavel Bobek, a tak abych neodbíhala až tak moc daleko, dnes bych chtěla všechny pozvat na posezení u snídaně s Michalem Tučným. Také on nebyl zrovna manekýn, ovšem na pódiích se uměl pohybovat. A hlavně zpívat.

25.6.2018 v 7:30 | Karma článku: 9.43 | Přečteno: 182 | Diskuse

Dana Šumová

Blanka zve na hezkou chvilku s: PAVLEM BOBKEM

Asi se sluší začít vzpomínky na hezké písničky zrovna u něj. To když si vybavuji jeho „Nedělní ráno“. Jako on to nevystřihl ani Johnny Cash. Byl zpívající architekt. Žádný manekýn, avšak měl charisma a svůj zvláštní styl.

18.6.2018 v 22:00 | Karma článku: 16.03 | Přečteno: 267 | Diskuse

Dana Šumová

Jaroslav Seifert a Antonín Dvořák

Ti dva se mohli potkat tak nanejvýš v mateřské školičce. Napadlo mě to nedávno, když jsem si pročítala po letech prorockou báseň Jaroslava Seiferta Píseň velryb (sbírka Deštník z Piccadilly):

8.6.2018 v 8:00 | Karma článku: 11.67 | Přečteno: 145 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

Bůh pro Čechy není příliš důležitý, vyplývá ze studie

Na konci června byly publikovány výsledky dlouhodobého výzkumu české společnosti v rámci projektu European Values Study.

17.7.2018 v 8:02 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 50 |

Richard Mandelík

Velké C na jaře 2018

Tři koncerty, z toho jeden tradiční slavnostní velikonoční a závěrečný k mé radosti ze staré anglické hudby.

17.7.2018 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 18 | Diskuse

Eva Šamánková

Cigaretka na dva tahy

Ztracený řidič dodávky, čtyřicet kilo ukradeného bílého prášku a parta policejních detektivů v nejlepší kondici. To je nejnovější do češtiny převedená „dánovka“...

16.7.2018 v 17:40 | Karma článku: 7.26 | Přečteno: 246 | Diskuse

Helena Herynková

Příbuzné prostě dostaneš k narozeninám

Válečné trauma, rodina opředená tajemstvími a velmi nespolehlivá vypravěčka. Dokonalé koření psychologického thrilleru, který spolehlivě přivodí menší tachykardie.

16.7.2018 v 11:15 | Karma článku: 4.91 | Přečteno: 259 | Diskuse

Ladislav Kolačkovský

Co má společného zavraždění Mikuláše II. a Praha? K smutnému výročí.

Připomínáme si 100 let krvavého konce rodiny ruského panovníka Mikuláše II. a jeho věrných. Událost, která byla předzvěstí milionů dalších mrtvých. Vážený čtenář se jistě ptá, proč ten nadpis, a proč Praha?

16.7.2018 v 10:07 | Karma článku: 20.37 | Přečteno: 338 | Diskuse
Počet článků 33 Celková karma 12.62 Průměrná čtenost 335

"Servírovat hudbu k jídlu je urážka nejen kuchaře, ale i hudebníka." - Gilbert Keith Chesterton

Seznam rubrik

více




Najdete na iDNES.cz