Dana Šumová

Zemřel velký dirigent…

1. 06. 2017 17:38:46
Dnes jsem si otevřela zprávy na iDNES a s překvapením a zármutkem jsem se hned zkraje dočetla o tom, že zemřel náš dirigent a velký hudebník Jiří Bělohlávek. Všechno se ve mně zastavilo.
Tak si Vás mistře všichni pamatujeme...
Tak si Vás mistře všichni pamatujeme... (http://jdem.cz/c9jpa7)

Usedla jsem ke kávě a v mysli mi defilovaly všechny ty gramodesky, posléze nahrávky na kazetách, CD diskách, DVD, zkrátka objevoval se všude. Vybavovaly se mi koncerty, vystoupení, situace, kdy pro mne symfonie v jeho podání znamenala esenci vší krásy, ale někdy také smutku.

Jeho nahrávky jsem si zvykla každý rok sledovat, vyhledávat koncerty s ním, a to nejenom na Pražském jaru. Dobře si vzpomínám, jak obtížně se v dobách, kdy neexistoval internet a elektronická rezervace, sháněly na něj vstupenky. Pak dlouho, pro mě předlouho, působil v Anglii, ale jakmile bylo možné začít poslouchat přes sluchátka na internetu, naráz přestaly mít vzdálenosti význam. To byly ty radostné a šťastné chvíle.

Na pohřbu mé maminky zazněla v jeho provedení symfonická báseň „Vltava“ ze Smetanova cyklu Má vlast, kterou maminka milovala nejvíce, a která mně v obřadní síni rozplakala. Dnes se cítím podobně. A vadí mi, že se článek o jeho skonu skoro ztrácí mezi čtyřmi dalšími, ve kterých se kdekdo rozčiluje nad zákazem kouření a kupou sportovních zpráv. Když odejde takový umělec, měly by zaznít všechny zvony – když ne světa, tedy aspoň u nás, v Čechách. Snad ukázka z Beethovenova Koncertu pro klavír a orchestr E-moll č. 5 – adagia z 2. věty, připomene nám všem jeho mistrovství. Klavírní sólo Paul Lewis, hraje BBC Symphony Orchestra.

Ráda bych rodině a pozůstalým vyslovila hlubokou soustrast a omluvu, že jsem tento článek nechtěla zahltit informacemi ze života velkého umělce. Takové lze dohledat v médiích. Já chci dnes pro nás všechny uchovat komorní vzpomínku na dirigenta, který se jako jeden z mála, vyrovnal velkým světovým jménům – Sergiu Celibidache – jeho učitel, Herbert von Karajan, naši Václav Talich, Rafael Kubelík.

To je ta nejlepší společnost, pro kterou nás dnes opouští. "Bude nám bez vás smutno mistře..."

Obrázky v článku lze rozkliknout. Informace získány z veřejných zdrojů na internetu (viz URL adresy v odkazech).

Jiří Bělohlávek
Jiří Bělohlávek (http://jdem.cz/c9jn94)

Autor: Dana Šumová | karma: 22.30 | přečteno: 369 ×
Poslední články autora