Dana Šumová

Housle včera - a zítra...

9. 02. 2017 9:00:00
Zní to divně, ale současné nastupující houslové mládí ohromí svými výkony nejvíc až zítra, zatímco staří, legendární houslisté – to už je v současné době opravdu včerejšek.
Antonio Stradivari - housle Camposelice (1710)
Antonio Stradivari - housle Camposelice (1710) (http://jdem.cz/cyu6n6)

Poslední léta s nástupem internetu, se s vynikajícími talenty na hudební scéně roztrhl pytel. V houslové hře mocně nastupují interpreti z východní Asie – a kupodivu dívky převažují. Je to znát na mezinárodních soutěžích po celém světě. Kdo má zájem o podrobnosti – může si přečíst detaily zde a ještě zde.

Někteří vynikající houslisté minulosti byli současně také skladateli, kteří prosluli úpravami známých hudebních melodií. Mezi takové patřil také Pablo de Sarasaste a na něm se dobře poměřuje výkon nastupujícího mládí s osvědčenou kvalitou minulosti. Jeho transkripce patří k technicky nejnáročnějším a často byl následovníky tak vážen, že právě jemu byla věnována některá, později zkomponovaná díla.

Nastupující slavní interpreti slibují velkou budoucnost

Nicola Benedetti
Nicola Benedetti (http://jdem.cz/cyu449)

Max Bruch – Skotská fantazie, op 46 – housle – NICOLA BENEDETTI za doprovodu National Youth Orchestra of Scotland, pod taktovkou Donalda Runniclese. Sólistka ze Skotska pochází a jde o nahrávku z 5.8.2012. Skladbu věnoval Bruch právě jak jsem výše popsala Pablo de Sarasatemu na znamení úcty. Má čtyři části – 1. Introdukci, 2. Scherzo. 3. Andante Sostenuto a 4. Finale. Je štěstí, slyšet ji v podání houslistky z domovské krajiny, o které skladba hovoří.

Skotsko
Skotsko (http://jdem.cz/cyu5c6)

Zia Hyun-Su Shin
Zia Hyun-Su Shin (http://jdem.cz/cyu475)








Pablo de Sarasate – Zigeunerweisen pro dvoje housle, op. 20, hrají na housle ZIA HYUN-SU SHIN a také CLARA JUMI KANG. Na klavír doprovází SEONG-JIN CHO. Nahrávka byla oceněna Daewon Music Award at Seoul 15.12.2010. Je to vlastně přesně tak zahráno, jak to Sarasate napsal – tedy pro dvě sólové housle. Často se vyskytují nahrávky, také velmi dobré, s jedním houslovým virtuózem a za doprovodu symfonického orchestru, kde druhým sólistou na housle je první houslista v orchestru. Jde o skladbu vysoké obtížnosti a myslím, že ta v této komorní nahrávce vynikne nejlépe, hned vedle krásy pojetí.





Clara Jumi Kang
Clara Jumi Kang (http://jdem.cz/cyu5a2)

Ludwig van Beethoven – Koncert pro housle a orchestr D-moll, 2. věta – Larghetto, op. 61 v podání již zmiňované německo-korejské virtuózky Clara Jumi Kang z 26.4.2009, kde zvítězila v houslové soutěži The 5th Seoul International Music Competition, za doprovodu Korean Symphony Orchestra. Zařazuji ji spíš proto, aby vynikl výraz, nejen technická dovednost, kterou už sólistka osvědčila v předchozí ukázce díla Pabla de Sarasateho. Osobně považuji tuto skladbu za nejkrásnější z volných vět všech známých a nejhranějších houslových koncertů na světě - je zde zahraná mistrně a chci vyslovit velké uznání způsobu, jakým ji procítila.

Clara Jumi Kang v nahrávce Sarasateho skladby hrála na Stradivárky z r. 1683, které měla zapůjčeny ještě jako vítězka mezinárodní houslové soutěže z Indianopolis. Od r. 2015 pak již hraje na Stradivarky z r. 1708, které jí svěřila korejská Samsung Foundation of Culture.

Il Cannone - Bartolomeo Giuseppe Antonio Guarneri, del Gesù (1743)
Il Cannone - Bartolomeo Giuseppe Antonio Guarneri, del Gesù (1743) (http://jdem.cz/cyu6b3)





Slavní houslisté minulosti srovnejme

Ruggiero Ricci
Ruggiero Ricci (http://jdem.cz/cyu5f8)

Pablo de Sarasate – Georges Bizet – Fantazie pro housle a orchestr na motivy Carmen, op. 25 – na housle hraje legenda Ruggiero Ricci. Nahrávka je ze září 1959 s London Symphony Orchestra, dirigent Pierino Gamba. Ricci hrál pravděpodobně na nástroj z dílny Guarnerius del Gesú, možná dokonce na Il Cannone - originálním nástroji, který patřil Niccolo Paganinimu a který vlastní město Janov, které mu je svého času svěřilo.



Váša Příhoda
Váša Příhoda (http://jdem.cz/cyu5h2)

Žádná oslava houslí, jako vrcholného sólového nástroje, se nemůže obejít bez díla Niccolo Paganiniho. Proto na závěr bych ráda představila jednoho z velikánů 20. století – českého houslistu Vášu Příhodu. Tento rodák z Vodňan strávil celý svůj život v emigraci. Jeho jméno je všude jinde pojmem, jen ne doma. Jak už to u nás v Čechách chodí „Doma člověk nesmí umět víc, než druzí dovolí.“ (cituji z pohádky O Stohláskovi). Jeho technická i výrazová hra je legendární. Zde hraje Variace na nel cor più non mi sento, op. 38, Niccolo Paganiniho – je to unikátní, technicky překvapivě dobrá nahrávka z r. 1938, na klavír doprovází Otto Graef. Neznám obtížnější skladbu pro housle. Jak dovede být navrch krásná, se pozná jen v podání mistra. Zaposloucháme-li se pozorně, dojdeme porovnáním zvukového zabarvení houslí u obou skladeb k přesvědčení, že obě jsou předneseny na stejných houslích Il Cannone, o kterých jsem se zmínila v souvislosti s předchozí nahrávkou. Také Příhodovi byly pro tuto skladbu kdysi zapůjčeny. Hrál v průběhu své hvězdné kariéry vždy na ty nejlepší nástroje, jedny z nejoceňovanějších houslí Antonio Stradivariho – Camposelice - po všech ústrcích dokonce věnoval před smrtí našemu státu.

Opera - Oslo
Opera - Oslo (http://jdem.cz/cyu5p2)

Je skvělé pomyšlení, že nastupuje tolik nadaných pokračovatelů za velikány minulosti. A že jsou z celého světa jen potvrzuje, že hudba nezná mezí. Možná, že v budoucnu rozšíří hranice až do robotických sfér. Myslíte, že ne? Podívejte se na perex...

Obrázky v článku lze rozkliknout. Informace získány z veřejných zdrojů na internetu (viz URL adresy v odkazech).

Poznámka:

Pro zájemce – Stradivárky Camposelice (1710) – v r. 1960 je věnoval Váša Příhoda státu – ten je posléze vyměnil za Stradivárky Libon (1729) a originální po Příhodovi, jsou nyní ve vlastnictví Nippon Musíc Foundation zapůjčovány finalistům houslových soutěží. Více o Vášovi Příhodovi zde.

Autor: Dana Šumová | karma: 11.91 | přečteno: 464 ×
Poslední články autora