Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

JIN může někdy znamenat třeba „jinak“…

Měla jsem pozoruhodný den. Začal mizerně, postupně se začalo projasňovat a nakonec jsem se dočkala překvapení. Košatěl jak říční delta. 
Skleněná spirála času (Sklářská huť Beránek s.r.o.)

Ale vezmu to popořádku. Ráno civělo šedivě do oken. Venku bylo, že by psa nevyhnal, ovšem našemu Babánkovi se prostě chtělo, a tak jsem s ním obešla jeho stálý okruh. Po obvyklých dvaceti minutách jsem nabyla dojmu, že jsem víc urousaná, než on. 

Ještě jsem neuschla a vystřídali se tu dva kurýři a paní poštovní. Přinesli, mimo jiné, manželovi novou SIM kartu a já strávila celé dopoledne konfigurací jeho telefonu.  

Pak jsem si nakopla palec, připálila prejt a šťastně vypakovala svého Zdeňka na týdenní nákupy. To už jsem nutně potřebovala vzpruhu. A tak, hned jak odfrčel, zřítila jsem se do fotelu, nasadila sluchátka a nohy vyložila na polštář. Konečně připravená relaxovat..

Duha – (Pavel Hlava)

Nazvali to „JIN“... Co je to asi za hudební kreaci, takový divný název. V noci mi totiž došlo nové číslo časopisu Harmonie a tam mě upoutal. Teď už ani nevím, co jsem čekala od popisu: „… skladba JIN – nostalgie a naděje pro vibrafon a orchestr ve třech skupinách…“. Určitě ne to, co jsem si pustila.

Žádný orient, žádný Konfucius - a přece tam od něho trochu je. Zavřete oči a vnímejte. Třináct minut stačilo navodit dojem dokonalé křehkosti hudby:

Ondřej Štochl„JIN – nostalgie a naděje pro vibrafon a komorní orchestr“.

Podivuhodné je tu všechno. Kombinace nástrojů, vyvážený sound, hloubka prožitku. Téměř okamžitě jsem se dostala do meditace. Nahodile rozhozené tóny podněcují člověka, aby všechno nechal prostě plynout, nemyslel vůbec na nic. Obrazy se pomalu vynořují jako Debussyho „Potopená katedrála“. Ale ještě jinak a lépe.

Černý obelisk – (František Zemek)

Táhly mi hlavou zázraky z hutního skla našich sklářů, ptáci, co rozechvějí struny jak o ně občas drápkem zatnou. Vynikající nápad je notový záznam, a tak jsem si všimla, jak od strany 18 skladba košatí, posléze mohutní a nakonec se vrací do klidných vod smíření. Vlastně to opravdu je JIN, pasivní síla, ženskost, tmavé místo... Současně však vím, že jsem vnímala „jinak“. Sledovala vlastní myšlenky nezúčastněně – jako za sklem. Dokonce i délka kompozice je akorát.

Škoda, že to skončilo... Chvilku jsem si ještě poseděla a pak se neochotně vrátila do domácí reality. Je to krása, moci takto uniknout aspoň na chvíli. Nezapomeňte si vzít s sebou kvalitní sluchátka – optimální síla zvuku je 38%.

Obrázky v článku lze rozkliknout. Informace získány z veřejných zdrojů na internetu (viz URL adresy v odkazech).

 

 

Sklo a kyslík (váza František Vízner)

 

 

Autor: Dana Šumová | čtvrtek 1.2.2018 7:35 | karma článku: 15,04 | přečteno: 266x
  • Další články autora

Dana Šumová

Šrouby a matice..,,.

Poslední dobou je cítím docela často kolem sebe. A nejde jen o písničku současné populární skupiny Mandrage.

30.6.2019 v 21:57 | Karma: 17,12 | Přečteno: 584x | Diskuse| Hyde park

Dana Šumová

Je bourbon vždycky jen sklenka whisky?

Není špatný na pití, ještě lepší na poslouchání, ale nejlepší je mix obojího. A navrch doma, z fotelu.

6.5.2019 v 10:00 | Karma: 7,07 | Přečteno: 204x | Diskuse| Kultura

Dana Šumová

Když se řekne BARTA

Laik se může tak snadno zmýlit. Zaměnit výtvarníka a hudebníka. Čárka nad „a“ se přehlédne jedna dvě...

15.4.2019 v 7:30 | Karma: 6,62 | Přečteno: 193x | Diskuse| Kultura

Dana Šumová

Blanka zve na hezkou chvilku s: účinkujícími ve sborech rodiny Kühnů

Už jen pojem „Kühn“ je celá léta legendou. Naši rodiče pamatovali zakladatele dětského sboru Jana už od 30. let.

1.4.2019 v 7:30 | Karma: 6,31 | Přečteno: 131x | Diskuse| Kultura

Dana Šumová

Blanka zve na hezkou chvilku s: Jaromírem Nohavicou (3. část)

Říkám si čím dál naléhavěji, jak bohužel stále platí, že nejohroženějšími zůstávají ti nejistí. Nejde jen o šikanu. Jak snadno se pranýřují ti, kteří přiznávají vlastní omyly. Jakékoliv. Stačí, že je rozhořčeně, veřejně nepopřou.

18.3.2019 v 7:30 | Karma: 15,23 | Přečteno: 322x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 55
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 440x
"Servírovat hudbu k jídlu je urážka nejen kuchaře, ale i hudebníka." - Gilbert Keith Chesterton

Seznam rubrik